Circuitonderwijs
Wat is ciruitonderwijs? Hoe verschilt het eigenlijk van andere vormen van basisonderwijs? En wat betekent het precies voor de kinderen?
In het circuitonderwijs worden kinderen gestimuleerd hun talenten en kwaliteiten te ontdekken en te ontwikkelen. Circuits hebben wij bij lezen, taal en spelling. Kinderen kijken terug naar werk dat eerder is gemaakt en gaan dan oefenen met behulp van ander materiaal dan het gewone leerboek. De kinderen kiezen het materiaal en het onderwerp dat ze oefenen. Je mag ook iets nieuws gaan proberen, want waarom zou je dingen oefenen die je al beheerst. Ook techniek vindt in techniekvorm plaats. Voor rekenen hebben wij geen circuit, maar een kieskast waarin materialen staan die kinderen gebruiken om te oefenen.
De leerstof wordt op verschillende manieren aangeboden, waarbij rekening wordt gehouden met leerstijl, niveau, tempo en belangstelling. De leerlingen mogen over het algemeen zelf kiezen op welke manier zij bepaalde leerstof willen oefenen. Op deze wijze proberen we tegemoet te komen aan de verschillen tussen kinderen. We leren immers niet allemaal op dezelfde manier. Afhankelijk van de doelstelling van de les wordt een bepaalde circuitvorm gebruikt. Door deze werkwijze is het mogelijk om kinderen de gelegenheid te bieden eigen voorkeuren te ontwikkelen en ook samen met anderen te leren en te oefenen.
Om een goed beeld te krijgen van het circuitonderwijs bent je van harte welkom bij ons op school. Wanneer je een afspraak maakt kunnen wij je meer informatie geven en de klassen laten zien. Zo ervaar je het circuitonderwijs “live”!
Vanaf de kleuters
Het idee van circuitonderwijs vindt zijn oorsprong in het kleuteronderwijs. Er wordt gewerkt in verschillende hoeken (plak- en knutselhoek, computerhoek, stempelhoek en zo voort). Hier leren de kleuters de beginselen van rekenen en taal.
Van 3 naar 8
De hoeken die de kleuters gebruiken worden doorgetrokken in de hogere groepen. De hoeken veranderen natuurlijk wel. De zandbak wordt de puzzel- en leghoek. Taal wordt aangeboden via werkbladen, werkbladen, boeken, dramamogelijkheden, leghoek, spel en computerhoek.
Eigen leerstijl en tempo…bijspijkeren en ontwikkelen van kennis
In het circuit kunnen de kinderen hun eigen tempo en leerstijl bepalen. Hierdoor leren kinderen effectiever en efficiënter.