Drie studenten hebben bij ons op het kindcentrum bij de afdeling onderwijs onderzocht hoe de missie/visie zich verhoudt tot dat wat zij in de praktijk zaken. Dit hebben zij verbeeld in een prachtige weergave. Boten met verschillende kleuren zeilen staan voor de diversiteit waar wij als kindcentrum waarde aan hechten. Je mag zijn wie je bent, voel je welkom. Dat zijn er drie meanderende rivieren, rivieren waar de kinderen over varen tijdens hun tocht bij ons op school. Iedere rivier heeft een ander thema. Van links naar rechts zijn dat 'creativiteitsontwikkeling', 'identiteitsontwikkeling en levensbeschouwing' en 'visie op onderwijs en ICT'. In de linker rivier varen de kinderen langs 'fantasie, samenwerken, creativiteit, meningen, oplossen en open-minded'. Dit komen zij in hun loopbaan bij ons dus allemaal tegen. En creativiteit is niet alleen creatief in de vorm van knutselen, maar juist ook het creatief oplossen van vraagstukken, opdrachten en problemen. Het stukje ICT is hier wel 'gestrand', maar aanvulling van de studenten is dat zij zeker ICT-gebruik zien, maar dat er nog meer mogelijkheden zijn om dit onderdeel in te zetten, bijvoorbeeld door het gebruik van digitale methodes.
De middelste rivier is gevuld met de volgende onderdelen die de kinderen tegenkomen: hermeneutisch communicatief (zelf jouw mening leren en kunnen vormen over zaken die gaan over religies), vakleerkracht, wereldoriëntatie, zelfreflectie, wereldreligies en PBIS. Mooi om dit terug te horen. In deze rivier komt juist ook het accepteren van de ander naar voren. Nogmaals, je mag zijn wie je bent. Op het strand zie je wel het stukje 'hermeneutisch communiceren' terug, terwijl kinderen dit wel tegenkomen in de rivier. Dat heeft ermee te maken dat de studenten hebben aangegeven dat dit al op jongere leeftijd zou kunnen. Het hoeft niet diepgaand aan bod te komen, maar als tip is gegeven dat je in de lagere groep bijvoorbeeld ook een prentenboek kunt voorlezen.
En dan nog de laatste rivier. ICT wordt ingezet voor uitleg, er vindt modelleren plaats, er zijn materiële activiteiten, er is flexibiliteit en operant conditioneren. Dat laatste staat voor het leren van vaardigheden en die toepassen in andere situaties.
Op het strand zie je dan tot slot nog spelend leren staan. Dit is nog volop in ontwikkeling. Voor hetzelfde geld kom je dit na verloop van tijd tegen in de rivier.
Wij zijn blij met de bevindingen van de studenten en hun verbeelding van dat wat zij gezien hebben en ons adviseren. Wij kunnen weer door! Wie vaart mee?